[PITANJE] Drage logosice, već nekoliko puta smo se susreli s pojmom mnemotehnike i da navodno pomažu u učenju, a vidjeli smo da ih i vi spominjete. Možete li nam reći što su konkretno mnemotehnike i kako ih možemo koristiti u učenju? Punoo hvala!

[ODGOVOR] Poštovana, zahvaljujem na pitanju. Mnemotehnike su nešto što zaista može pomoći prilikom učenja i lakšeg pamćenja i rado ćemo vas uputiti u to o čemu se zapravo radi. Svaki čovjek uči i pamti na sebi svojstven način.  Važno je upoznati sebe, odnosno saznati koji smo „tip učenika“ kako bi si olakšali sam proces učenja. Pri tome mislimo na verbalne ili vizualne tehnike koje (ne) koristimo radi lakšeg pamćenja.

Mnemotehnike su zapravo načini povezivanja poznatih informacija s nepoznatima, a koristile su se još u vrijeme antičke Grčke.

Dok su nam „vanjski pomagači“  u pamćenju podsjetnici i planire, mnemotehnike zauzimaju mjesto „unutarnjih pomagača“. Dijele se na verbalne, vizualne i mješovite. Svaka od njih se dijeli na još nekoliko kategorija pa tako u verbalne spadaju skraćivanje, elaborirano kodiranje  te rime i ritam. Vizualne čine metoda mjesta, metoda prostornog uređenja stranica te bizarno predočavanje. A mješovite su, kako im i samo ime kaže, kombinacija verbalnih i vizualnih. Kako bih Vam još malo približili o čemu se radi, navest ćemo primjere nekih mnemotehnika.

Primjer za vizualnu mnemotehniku skraćivanje bi glasio ovako: Proljetnice su šafran, ljubičica, visibaba i kukurijek. à Proljetnice ŠALJU VIKU! (prva dva slova svake riječi.)

Dok je za rimu i ritam dobro poznat primjer: Ako je ispred zagrade više, zagrada se briše. Ako je ispred zagrade manje, u zagradi se mijenja stanje.

Bizarno predočavanje možemo prepoznati u ovom primjeru: Opseg kvadrata jednak je 4xa. Zamislimo si kvadrat u kojem se nalaze četiri auta te si olakšamo pamćenje ove formule.

Kako ćete si vi predočiti određene primjere ovisi isključivo o vama. Dobra stvar je što nema pogrešnih odgovora jer sve ono što nam pomogne i što nama ima smisla je ispravno. Ukoliko radite s djecom, predlažemo da ne budete previše sugestivni, već da oni sami smisle svoj kod, upravo iz gore navedenog razloga.

Učenje ponekad može biti zabavno, zar ne?