Bilo da se radi o školskoj lektiri, tekstu iz čitanke, članku iz novina ili bilo kakvoj vrsti teksta čitatelji se, neovisno o dobi, često susreću s problemom razumijevanja teksta. Zašto je to tako?

Osvrnut ćemo se sada na školsku lektiru. Tijekom čitanja školske lektire učenicima ponekad bude cilj što prije pročitati lektirno dijelo, ne promišljajući o njegovu značenju. Isto tako, učenici često doslovno shvaćaju lektirno djelo koje čitaju, ne ostavljajući mjesta njegovoj interpretaciji. Da bismo djelo pročitali s razumijevanjem neshvatljive bismo dijelove trebali pročitati više puta. Što više puta pročitamo tekst, to ćemo ga i bolje shvatiti.

Osim doslovnoga čitanja teksta važno je shvatiti i preneseno značenje teksta.

Tekst ćemo bolje razumjeti postavljajući si pitanja i odgovarajući na njih. Ako u tekstu naiđemo na nepoznate riječi važno je provjeriti njihovo značenje, inače ćemo imati „rupe u čitanju“. Ako samo „preletimo“ preko teksta bez da shvaćamo što smo pročitali, naše čitanje zapravo nema smisla. Na kraju nećemo znati o čemu se o djelu radi ili nam sadržaj djela neće biti potpuno jasan.

How to raise a critical thinking kid

Kod čitanja teksta možemo se poslužiti već prethodno stečenim znanjem o nekoj temi. Primjerice, ako smo pročitali nekoliko bajki u kojima se pojavljuju vile već znamo da one predstavljaju prijateljstvo, da su one pomoćnice nekog od lika/likova, da im pomažu u rješavanju problema i slično. Dakle, ako ponovo pročitamo neku bajku u kojoj se pojavljuju vile, unaprijed ćemo otprilike znati koja je njihova simbolika. Ako vila u bajci koju čitate ima drugačije osobine od ovih koje smo za primjer spomenuli, a koje su se pojavile u prethodnim bajkama koje ste čitali, to vam omogućava da usporedite dvije vile i zapitate se zašto baš u ovoj bajci vila ima drugačije osobine nego u dosadašnjima.

Peter-Pan-and-Tinker-Bell

Da bismo čitali s razumijevanjem izrazito nam je važno vizualizirati sadržaj. Kada čitamo djelo trebali bismo si vizualizirati scene koje se u djelu događaju. Neke si dijelove teksta možemo predočiti i crtežom. Nakon čitanja ključne riječi iz djela pomažu nam da sažmemo sadržaj i prepričamo svojim riječima.

Ako vam se sve ovo čini apstraktno posjetite jednu od radionica Logos učiteljica, koja će biti posvećena upravo čitanju s razumijevanjem. Družite se s Logosicama, upoznajte nove prijatelje i učite na zabavan način.