Zašto boje?

Došlo je proljeće! Ima nešto očaravajuće u pogledu na zazelenjelu travu i krošnje ili sadnice žutih, crvenih, ljubičastih tulipana i maćuhica koje krase zagrebačke parkove. Stabla magnolija svojim rozim cvjetovima daju svoj doprinos šarenilu.

Svuda odjednom – boje!

Kad se već priroda odlučila zašareniti, zašto ne bismo i mi obojili svoje učenje? Mogu li nam boje pomoći u učenju?

Odgovor je, naravno, mogu! Vjerojatno već znamo da više od 70% informacija koje primamo, primamo kroz osjetilo vida, a u obradi i pamćenju tih informacija veliku ulogu igraju upravo različite boje. Kada bismo vas npr.pitali da zamislite svoju sobu, biste li ju zamislili sa svim namještajem, knjigama, ukrasima crno – bijelu ili u boji?
Isto kao što zamišljamo u bojama, bolje pamtimo sadržaje koje su u boji. Tako npr.kad biste imali zadatak zapamtiti što više detalja sa slike, zapamtili biste više detalja sa slike u boji nego sa crno – bijele slike.

Isto vrijedi i za pamćenje teksta koji učimo: znanstvenici su dokazali da dodavanjem boje nekom sadržaju povećavamo vjerojatnost njegovog upamćivanja.
Osim što nam mogu olakšati upamćivanje, mogu pomoći u usmjeravanju pažnje, umirivanju, isticanju bitnog:

Plava boja potiče kreativnost i pomaže smirivanju aktivnosti organizma. Plavom bojom je dobro podcrtati informacije i sadržaje koji su složeni. Ako postoji neko gradivo koje ne možete lako razumjeti, koristite plavu boju.
Zelena boja ima sličan učinak kao i plava. Osim što umiruje, može djelovati opuštajuće. Kada osjetite zamor od učenja, koristite zelenu boju.

Za razliku od plave i zelene boje, crvena je boja koja stimulira, podiže razinu aktivnosti pa nju preporučujemo koristiti kada učimo činjenice koje nisu povezane (učenje stranih riječi, godina iz povijesti, definicija) ili kada se radi o nekim iznimkama od pravila.

Žutu boju povezuje se također s povećanjem aktivnosti mozga i pomaže usmjeravanju pažnje i koncentraciji. Možda je to razlog zašto su post-it papirići najčešće upravo žuti! Osim toga, pokazano je da pozitivno utječe na raspoloženje, a lakše učimo kada smo bolje volje. U tu svrhu, možemo koristiti i narančastu boju.

Boje je dobro koristiti kada želimo istaknuti činjenice koje teže pamtimo. Budući da se bolje pamte sadržaji koje smo učili na početku i na kraju, bojama možemo “pojačati” sadržaje sredine lekcije.

Također, boje možemo koristiti za grupiranje. Npr.ako iz njemačkog moramo upamtiti imenice muškog, ženskog i srednjeg roda, pomoći će nam ako sve imenice istog člana obojimo istom bojom. Na taj način stvaramo dodatni podsjetnik!

Nadam se da smo Vam kroz ovaj tekst pojasnili važnost šarenila. Ipak, bitno je da ne pretjeramo u korištenju boja jer može doći do kognitivne preopterećenosti što će otežati učenje. Previše boja ima sličan učinak kao prevelika buka.

Zato, uživajte u šarenilu proljeća… i učenja!